Strefa 13-19 lat

Jak wygląda lekcja?

Uczniowie pracują w grupach dwuosobowych w oparciu o dostarczone przez Centrum instrukcje i karty pracy. Warsztaty trwają jedną lub dwie godziny lekcyjne i obejmują:

 

  1. wprowadzenie uczniów do pracy laboratoryjnej (zapoznanie z kartami charakterystyk, podstawowe instrukcje wykonywania doświadczeń,
  2. indywidualną pracę uczniów (samodzielne wykonywanie doświadczeń w parach),
  3. podsumowanie eksperymentu oraz wypełnienie kart pracy,
  4. efektowne doświadczenie chemiczne wykonywane w parach.
 

Podczas zajęć wykorzystujemy tzw. technikę chemii w małej skali (ang. small-scale chemistry – SSC), która wspomaga nauczanie chemii w szkołach. Polega ona na wykorzystaniu do eksperymentu niewielkich ilości związków chemicznych, co zwiększa jego bezpieczeństwo oraz skraca czas wykonania doświadczenia. Na zajęciach często stosujemy, obok tradycyjnego sprzętu laboratoryjnego, aparaturę nietradycyjną, a także przedmioty i substancje wykorzystywane w gospodarstwie domowym. Dostarczamy sprzęt oraz odczynniki chemiczne, a także wszystkie potrzebne materiały naukowe.

Przykładowe tematy zajęć

  • Moc śliny, czyli badanie aktywności amylazy ślinowej
 
  • Na tropie witaminy C
  • Liść w skali nano, czyli analiza barwników chromatograficznych
  • Co czyni nas wyjątkowymi? – Izolacja DNA z cebuli i truskawki

Jak wygląda lekcja?

Każdy wykład trwa jedną godzinę lekcyjną. W trakcie niego uczniowie zyskają nowe, głębsze spojrzenie na tematy, które nieustannie przewijają się w ich życiu, takie jak miłość, medycyna, jedzenie czy promieniotwórczość. Dowiedzą się ciekawostek, które z pewnością pozwolą im z większą świadomością wkraczać w dorosłe życie i wykorzystywać na co dzień wiedzę zdobytą w szkole. Na koniec zajęć uczestnicy otrzymają od nas krótkie podsumowanie wykładu, a nauczyciel – karty pracy, które pozwolą mu zweryfikować wiedzę uczniów.

 

Przykładowe tematy

Na tym wykładzie poruszone zostaną zagadnienia związane z promieniotwórczością i energią jądrową. Jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą promieniowanie jonizujące? Skąd się bierze i jak można się przed nim uchronić? Co to jest dawka promieniowania i czy trzeba się bać częstych prześwietleń? Dlaczego tak bardzo boimy się kolejnego Czarnobyla?

Słodka lub gorzka – czekolada potrafi uwieść smakiem. Mało kto jest odporny na jej wdzięki, ale tez mało kto zna jej prawdziwą historię. Ten wykład obnaży miłość niejednego z nas – czekoladę. Na chwilę przeniesie nas do VII wieku, kiedy to powstał pierwszy kakaowy napój. Dalej podążając śladami czekoladowej fantazji, odkryje tajniki jej produkcji. A na koniec zagłębi nas w czekoladową chemię i wyjawi, dlaczego czekolada tak bardzo nas uszczęśliwia.

 

Jeśli staniesz w kuchni i rozejrzysz się dookoła, nagle okaże się, że Twoja kuchnia to nadzwyczajne laboratorium chemiczne. Po co więc kupować specjalne środki do mycia zlewu? Po co wyrzucać czajnik pełen kamienia? Praktyczne rady: jak odkamienić czajnik; co zrobić, aby zlikwidować nalot i rdzę w wannie; jak usunąć uporczywe plamy. Co to są związki „E” i czy na pewno są szkodliwe? Konserwanty – jestem za czy przeciw?

Dlaczego, gdy się przytulamy, poprawia nam się humor i co to ma wspólnego z jedzeniem czekolady? Co dodaje nam odwagi na początku znajomości, a co sprawia, że nie widzimy negatywnych cech ukochanej osoby? Jakie hormony odpowiadają za stan zakochania, które za smutek po rozstaniu i na czym – z naukowego punktu widzenia – polega miłość od pierwszego wejrzenia?

Czym są leki z chemicznego punktu widzenia? Historia leków roślinnych? Kilka słów o alkaloidach (morfina, kokaina, kofeina). Skąd wzięła się aspiryna i na czym polega jej fenomen? Jak działają leki przeciwbólowe?

ILE TO KOSZTUJE?

Cennik

WARSZTATY CHEMICZNE

od 17 /45 min
  • Idealne dla młodzieży w wieku 13-19 lat